OGRÓD RENESANSOWY
Ten bogaty haft wystarczająco podkreśla status społeczny właścicielki, której portret identyfikowany był z Królową Elżbietą I choć prawdopodobnie przedstawia Katarzynę Carey, hrabinę Nottingham, należącą do królewskiej rodziny a ponadto bliskiej przyjaciółki królowej. Wspaniały gorset, halka i masywne rękawy a pomiędzy ozdobnymi elementami całości, naturalistyczne motywy roślinne, emblematy i węzły. Wśród kwiatów dostrzeżemy bratki, liście winogron, wiciokrzew, lilie, dziką róże, truskawki, pachnący groszek a nawet motyla. Spódnicę zdobi skomplikowany ścieg, wzmocniony dodatkowo perłami w miejscach węzłów, podkreślając krawędzie 'stożków', czyli popularnych detali ogrodowej architektury tego okresu.
Nie ma absolutnie wątpliwości, że elżbietański styl czuje się w niemal większości wzorów Morrisa jakie wiodą w stronę boazerii holu wspomnianego Hatfield House i ogólnie masywnych, drewnianych okładzin, rzeźbionych kominków i stiuków, jakie zdominują Anglię nieco później wraz z rządami pierwszego króla z dynastii Stuartów, Jakuba I. Uwielbiam takie wnętrza szczególnie jesienią i zimą, kiedy to w towarzystwie portretów przeszłości można zatopić się w masywnym, nieco przetartym już welurowym fotelu i okryć wełnianym, haftowanym pledem, a oddając ciepłu kominka, aromatom herbaty i starym historiom, odpłynąć w jakiś możliwy bezczas.
Haft sukni tajemniczej Lady nie tylko mnie uwiódł, skusił itd.... ale jak zwykle zainspirował do analogii, w tym przypadku dość wymownej.
Morris i hafty owoców
Haftowany jedwab z bogatym i ozdobnym wzorem granatów i cytryn,
jaki powstał na podstawie projektu tapety Morrisa, Owoce,
wydrukowanej przez Jeffrey & Co w 1866 r.
Również haftowany jedwab i wzór jaki został zaadoptowany z potrójnego ekranu
zaprojektowanego w 1890 r. przez JH Dearle i nazwany na cześć hafciarki, która go stworzyła.
Można tylko próbować sobie wyobrażać tę suknię, jej miękkość, szelest i delikatną fakturę misternego haftu.Pełnej
długości biały jedwab z fortugałem, wyszywany gorset oraz koronkowy
kołnierz, który wzbogaca wyjątkowa biżuteria. Szlachetne kolie,
zapachowy łańcuch z jaj agatów, rubinowe i diamentowe szpile w kryzie i
we włosach oraz perły - w zasadzie wszędzie: w klipsach, zwieńczeniach
fryzury, naszyjniku, plisach i w węzłach bujnej ornamentyki. To wszystko śmiało wprowadza w bogactwo kolejnej epoki - baroku.
Szkoła angielska, m. 1595 - 1605
więcej nt. portretu:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz