sobota, 7 maja 2011

Poza umysł




MYŚL JEST TYM, KIM NIE JESTEM.
NIEMYŚL JEST TYM KIM JESTEM.
ISTNIEJĘ POZA UMYSŁEM.



Zapisałam sobie ten senny news i wracam z nim kolejny raz do McQueen'a, bo im częściej to robię, tym bardziej doceniam jego geniusz. Wychodzi jednak na to, że ten rodzaj subtelnej wrażliwości jaka pojmowała metafory wszelkie z życiem związane, zasady dostępne jedynie na odpowiednim poziomie percepcji jest stale przedwczesna i urasta do form zbyt skomplikowanych by nie rzec, tajemnych, mrocznych fenomenów jakie zawsze czeka przedwczesna śmierć. Jakby świat stale nie był gotowy na FAKTY.
Symbole są podstawą każdego show, każdego teatru. Maski, kreacje, emocje, persony. Ludzie-lustra, bo życie to tylko gra. W tym McQueen z pewnością się wypowiedział i w tym dostrzegam wartość jego talentu bez uzurpacji dla jakiś wyimaginowanych hołdów, przylepek i dosłowności. Właśnie dlatego, że nie był hipokrytą.








To tylko Gra
wiosna/lato 2005







HOLOGRAFICZNY WSZECHŚWIAT


WSZECHŚWIAT PRZYPOMINA HOLOGRAM. PODOBNIE JAK HOLOGRAFIA POZWALA ZAPISAĆ TRÓJWYMIAROWY OBRAZ NA PLASTIKOWYM KAWAŁKU FILMU, NASZ NA POZÓR TRÓJWYMIAROWY WSZECHŚWIAT JEST CAŁKOWICIE RÓWNOWAŻONY POLOM KWANTOWYM I PRAWOM FIZYCZNYM "NAMALOWANYM" GDZIEŚ DALEKO NA ROZLEGŁEJ POWIERZCHNI.

- Jacob D. Bekenstein, Informacja o holograficznym wszechświecie, Świat Nauki, wrzesień 2003




 




HOLOGRAM KATE MOSS BYŁ FINAŁEM KOLEKCJI WIDOWS OF CULLODEN A ZARAZEM PRZYKŁADEM KOLEKCJI GŁĘBOKO AUTOBIOGRAFICZNEJ.  ODNOSIŁA SIĘ DO JAKOBICKICH POWSTAŃ JEDNOCZEŚNIE ODWOŁUJĄC DO DZIEDZICTWA MCQUEENA. TO, CO BYŁO NAJBARDZIEJ  INTERESUJĄCE DLA TEGO OSOBLIWEGO ZAKOŃCZENIA, NAWIĄZYWAŁO DO DZIEWIĘTNASTOWIECZNYCH PRAKTYK ZWANYCH “PEPPER’S GHOST", METAFIZYCZNEJ ILUZJI JAKĄ W 1862 R  STWORZYLI JOHN PEPPER I HENRY DIRCKS. ZA POMOCĄ DOSYĆ PROSTEJ SZTUCZKI Z UŻYCIEM SPOREJ TAFLI SZKŁA ORAZ ŚWIATŁA JAKIM OŚWIETLALI POD SCENĄ OSOBĘ PRZEBRANĄ ZA DUCHA, ZDOŁALI OSIĄGNĄĆ EFEKT POJAWIENIA SIĘ I ZNIKNIĘCIA ZJAWY PODCZAS MAGICZNEGO, TEATRALNEGO SHOW. TEN CIEKAWY TRIK ILUSTRUJE I WYJAŚNIA TAJEMNICZY PAN NA SWOIM PRZEFAJNYM BLOGU  ENTER MY MIND, A JA ZASTANAWIAM SIĘ, CZY TO WŁAŚNIE NIE BYŁ PROTOTYP PÓŹNIEJSZEGO HOLOGRAMU?
WRACAJĄC DO SAMEJ KATE, JEJ WYBÓR NASTĄPIŁ W CZASIE GDY NAJWIĘKSZE FIRMY  REZYGNOWAŁY ZE WSPÓŁPRACY Z NIĄ Z UWAGI NA KOKAINOWE SKANDALE, CO DLA MCQUEENA BYŁO ZAWSZE PRZEJAWEM HIPOKRYZJI (nie wiem czemu, myślę o Galliano.....) TAK WIĘC WYBÓR BYŁ NIEJAKO POLITYCZNY I UWARUNKOWANY JEGO SPRZECIWEM WOBEC ROMANTYCZNEGO WIZERUNKU SZKOCJI  JAKI WYMOWNIE ZAWSZE REPREZENTOWAŁ TARTAN CZY HAGGIS.  KIEDY ODWOŁYWAŁ SIĘ DO SWOJEJ SPUŚCIZNY  ROBIŁ TO ZAWSZE W ZWIĄZKU Z JEJ BURZLIWĄ, POLITYCZNĄ PRZESZŁOŚCIĄ I TE KONTRASTY WIDAĆ W CAŁEJ JEGO TWÓRCZOŚCI. 





EWOLUCJA - DEWOLUCJA








ATLANTYDA PLATONA TO PEŁNA A ZARAZEM OSTATNIA KOLEKCJA MCQUEENA STWORZONA PRZED JEGO ŚMIERCIĄ W LUTYM 2010 R. JAKA POWSTAŁA POD WPŁYWEM INSPIRACJI DARWINEM I JEGO DZIEŁEM O POWSTAWANIU GATUNKÓW. PRZEZ EPOKĘ LODOWCÓW, COFNIĘCIE DO PIERWOTNYCH AMORFICZNYCH FORM Z WODY, OPOWIEDZIAŁ O ROZWOJU I DEFORMACJI LUDZKICH ISTOT.
FILM JEST KOOPRODUKCJĄ MCQUEEN'A (REŻYSERIA)  I FOTOGRAFA  NICK'A KNIGHT'A.








 Atlantyda Platona
wiosna/lato 2010






DEWOLUCJA 
I MISTRZ WYOBRAŹNI







Żyjemy w świecie tak straszenie ograniczonym przez nasze myślokształty, że odwieczny spektakl światła i ciemności w jakim przejawiamy chcąc nie chcąc którąś z ról stał się jedynie celebracją biologii. To, co poza umysłem to WSZYSTKO. Wyobraźnia jest napędem każdego artysty, każdej kreatywnej jednostki i była też napędem McQueen'a. Świetnie połączył idee dualizmu i sprzeczności, balansując na granicach tych dwóch wymiarów, ostatecznie jednak wybierając ten drugi.  Kreacja - anihilacja. Kapitał. To wyobraźnia powinna stać się religią, wyznaniem osobistej Mocy, bo bez tego, żyje się tak jak się musi, a nie jak chce. Oto prawdziwa siła sztuki.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz