albo biżuteria high-tech. Dlaczego? Zaczęło się od Eddiego Borgo, choć może bardziej od Tomka Ogrodowskiego, ale wyłącznie w kilku detalach. Potem analogia tego pierwszego pana do biżuterii Anny Orskiej. Może nie jest to kwestia trendu 'dosłownie', ale z pewnością to, co z pozoru nas odrzuca lub, co najmniej nasza uwaga nie peregrynuje zwyczajnie w tym kierunku z wielu estetycznych powodów, dla innych staje się źródłem wyjątkowej inspiracji. Bo jak twórczo natchnąć ma i artystycznie przemysł, zwłaszcza ciężki, jego architektura, detal czy też mechanika do stworzenia czegoś tak lekkiego jak - bagatela - biżuteria?
Pędzę natychmiast myślą w stronę zabytków przemysłowych Górnego Śląska czy Łodzi... nie Łodzi nie, bo tam nie byłam, ale mogę to sobie wyobrazić. Potem instalacje Centre Pompidou. Postmodernizm. Technika, konstrukcje, połączenia, maszyny, para, turbiny i śruby, tarcze hamulcowe, ścierne, wszelkie. Zębatki, stalowe pomosty, schody, liny... oczyszczone z czasu, smarów i wszelkiej funkcji, z blaskiem przywróconym nie jedynie osobliwym powierzchniom ale i detalom z kamienia, nylonu, kryształów Swarovskiego a nierzadko nawet i z cenniejszych minerałów...
EDDIE BORGO
nie tylko rock & roll
nie tylko rock & roll
rury, mosiężne śruby, ruszty, rygle...
Bransoleta oraz poniżej Mankiety: dylatacyjny i właz
Ozdobna obroża, żelazo i mosiądz
więcej: Moda Operandi
oraz strona Artysty
ANNA ORSKA
KOLEKCJA MACHINY
Bransoleta - alpaka, mosiądz
i ciekawe systemy połączeń od historycznej kolczugi w formie naszyjnika jaki znajdziemy w tej kolekcji, po detale inspirowane starymi maszynami, oszczędne i proste formy niemal żywcem wyciągnięte z walcowni...
Pierścień - alpaka, mosiądz, kryształy Swarovskiego
Bransoleta - alpaka, mosiądz
Bransoleta - mosiądz i stal
TOMEK OGRODOWSKI
Bransoleta - w sześciu kawałkach plastiku
Cztery tysiące dziur w Blackburn Lancashire
Pierścień z kolekcji Nylony: srebro oraz żyłka nylonowa w spirali
Do projektów tego pana z pewnością jeszcze nawiążę przy innej okazji, przestrzennych bardziej, autonomicznych, czy nawet rzeźbiarskich prac jakie zwróciły moja uwagę na temat złotnictwa jako dziedziny SZTUKI w ogóle a nie wyłącznie tej użytkowej.
Pod względem przestrzennym prezentowanym dziś projektom niczego nie brakuje a w odróżnieniu od pozostałych Artystów, stanowią wyłącznie moją interpretację.
Pod względem przestrzennym prezentowanym dziś projektom niczego nie brakuje a w odróżnieniu od pozostałych Artystów, stanowią wyłącznie moją interpretację.
Pierwsza bransoleta, jedna z trzech wykonanych dla Swarovski Elements na zeszłoroczne Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif była - jak się dowiedziałam od autora - interpretacją trendu Rock (Skała). A ponieważ stało się to po tym, jak już znalazła się w moim zestawie, pozostanie w nim w odróżnieniu od pozostałych dwóch bransolet, jakie zdecydowanie bardziej wiodą w stronę naturalizmu niż przemysłu.
Pierścionki Przestrzeń, złoto i cyrkonie
więcej na stronie Artysty
BULGARI
KOLEKCJA B ZERO 1
B ZERO 1 czyli reinterpretacja gazociągu, który dla projektu Bulgari był ponoć pierwszą industrialną inspiracją. Do wykonania pierścieni-kapsułek wykorzystano innowacyjny marmur w trzech odmianach: zielonym, brązowym oraz niebieskim i wykończono je dwiema profilowanymi felgami z różowego złota, na których wygrawerowano podwójne logo. Musze przyznać, że pomysł z marmurem w produkcji biżuterii - a nie wyłącznie ozdoby jak w przypadku kamieni szlachetnych - jest niezwykły, niekoniecznie jak dla mnie w połączeniu ze złotem nie mniej wielce inspiruje.
więcej na stronie The Jewellery Editor
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz